Det var inte meningen

Om allt har en mening, allt ett högre syfte - vad är då meningen med misslyckanden, försök och strävanden?

Om ett misslyckande följs av en tanke att det ändå inte var meningen, är inte det lika med att ge upp? Att inte försöka igen för det var ändå inte tänkt för mig, är lika mycket att ge efter för omvärlden som att öppna skeppets portar för pirater att ta vad de vill ha. 

Visst är det en vacker tanke, att allt har ett högre syfte; att allt som händer har en mening, men det får ha sina gränser. Det är absolut bra och framför allt en ynnest att kunna se tillbaka om ett par år och tänka jahaja, jo just det, den händelsen fick mig att göra si, och det fick mig att göra så. Fastän allt kanske gick i nattsvart just då så fick det mig på ett annat spår -  och se vart jag hamnade då. Ryggsäcken fylls på längs livets väg ,och alla betraktelser, alla misslyckanden och alla nycker får oss in på nya spår om vi väljer att ha sinnena på ON-läge.

Kanske till och med det handlar om överlevnad, att se alla sina handlingar som meningsfulla och betydelsefulla. Men kanske vi framförallt måste ta ansvar för det som händer nu, och faktiskt också försöka göra skillnad och inte bara nicka och följa med i det spår som var för oss förutbestämt. Ingen sätter min agenda förutom jag själv. Om någon annan vill annat just nu, jaja, må så vara. Men då får jag väl gilla läget och försöka igen. Försöka igen tills huvudet blöder av alla spring in i väggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0