Fat in my head

Jag har levt halva livet i övertygelsen om att jag är fet. Nej förresten, inte fet som i fetto-fet, men stor, överviktig och småfet. Varit nöjd med den jag varit men inte med förpackningen.

3 kg kvar av målsiffran på displayen - sen får jag nog ta och börja omvärdera. Börja jobba med att gilla allt jag ser - sluta hänga upp mig på det dåliga. Det där talet i drömdisplayen var ju bara siffror, inte något som jag kunde se framför mig på riktigt. Dåligt kroppsligt självförtoende? Nej, enligt mig själv har jag bara varit sanningsenlig, mycket kritisk och ganska krass.

Hur kommer jag må när jag är klar? Är jag nöjd då? Eller hittar jag då något annat jag måste förändra innan jag kan luta mig tillbaka och bara må bra i den jag är och hur jag ser ut? Är min identitet lika med sättet jag ser på mig själv? Att alltid jobba för att gå ner i vikt?

Jag har alltid kunnat skratta åt mig själv. Lite för mycket möjligtvis ibland. Att göra mig själv till åtlöje inför andra är ett försvar och en garanti. Passar mig noga för att inte ta mig själv på för stort allvar. Skämtar ofta om min storlek, mitt hår och min behåring. Gud nåde den dock som hänger på skämtet. Evil Eye för evigt ter sig som en underdrift.

Ett klassiskt P-uttyck framför spegeln, högt inför alla: Well, jag kanske är lite tjock, men fan va snygg jag är!  Vad ska jag säga när displayen visar målsiffran? I look goooooooood?

Om jag fortsätter i gamla vanor, gamla steg och ser mig själv som stor, otymplig och klumpig så vill i alla fall inte jag vara med där framför spegeln i framtiden.

Jag är jag. Och snart kommer jag vägra skratta åt min egen vikt. Jag tänker bli stolt på riktigt över mig själv. Inte rycka på axlarna åt komplimanger och påpeka den stora rumpan. Jag ska jobba med det istället för att mäta midjemåttet.

Jag tänker bli fantastisk.

Om det så innebär att jag aldrig mer får äta en enda donut till i hela mitt liv.


Kommentarer
Postat av: Anna Drott

Oj, det där skulle kunna vara jag som skrivit! Känner igen mig grymt mycket! Läste precis din kommentar om bacon, och du har ju rätt. Fettet är inte lika illa som kolhydraterna. I know...men bacon utan pasta är inte samma sak. Inte för mig ;)



Kommer du att uppdatera den här bloggen ofta med viktinlägg??? För i så fall vill jag gärna länka till den från min blogg, om det är ok!



Kramar

2009-02-19 @ 19:30:46
URL: http://viktdrottningen.blogspot.com
Postat av: P

Det kommer lite då och då - vid inspiration! Så go ahead om du vill det.

2009-02-19 @ 19:32:32
Postat av: Sandra

Du är min allra finaste. Jag vet hur svårt det är att vara nöjd å tänka, bara jag ser ut så, DÅ blir jag nöjd. Du känner ju mig å vet min ångest över det som alla andra önskar att de hade.. Som jag tycker jag har för mkt av. Men du har aldrig haft för mycket av ngt Pill. Alla vi andra beundrar och älskar dig för den du är och nu är det på tiden att du också gör det, och älskar den personen.

You are beautiful, inside and out!

Om du mår bättre nu när sifforna på vågen är något lägre så är det fantastiskt. Endast lycka duger åt min P!

2009-02-20 @ 09:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0