Det året jag fyller 29

  • Är året innan jag blir tretti
  • Ska jag snora mindre
  • Ska jag skratta varje dag
  • Ska jag hitta min plats igen där jag mår bra
  • Ska jag bli två sekunder bättre - åtminstone
  • Ska jag korta av sovrumsgardinerna
  • Ska jag åka skidor med min syss, syrrans kille och Johan
  • Ska jag absolut iväg på någon surftrip
  • Ska jag se mina aktier växa till massa miljoner (?)
  • Ska jag laga mat i lergryta
  • Ska jag skaffa mig rutiner och kanske en ordentlig hobby


Året 2008

Januari - den första januari år 2008 grodde fröet upp och planterade sina långa tentakler i sinnet. Det mognade och blev en fantastisk plan som håller på att genomföras. Ett annat plan gick från Stockholm via New York till San José och slutligen Santa Theresa.

Februari - andra veckan i Costa Rica försvann i en ryslig fart och ännu har ingen dag gått utan att jag längtat tillbaka.

Mars - Vi utnyttjade julklappsbiljetterna och fick en magisk kväll med Joe Labero. Jag fyllde 28 år och fick en klänning jag inte visste jag önskade mig av en fantastisk man.

April - Var månaden som ställde allt på sin spets. April avslutades i ensamhet och gråt och med huvudet fullt.

Maj - Tankarna hittade fram och beslutet växte sig starkt. Jag har aldrig ångrat mig. Jag sprang för livet i Kristianstad.

Juni - Här brann nästan Bosnäs upp i eld påhejad av två betydelsefulla män i mitt liv. Den ena har jag delat många år med och den andra delar jag livet med. Att de fann varandra i lågornas sken och alkoholens dimma är en gåva. Vågorna i Hossegor betydde inte lika mycket som det lugn jag åter hittade då kroppen värker av paddlande. Yrsel, tårar och stress mojnade i takt med stigningen upp till det franska alplandskapet.

Juli - Semestern regnade bort och planet gick till charterns mecka. Vi skrattade, solade och käkade penicillin i Alanya.

Augusti - Beskedet kom den första och det var en sorgsam dag. Jag kommer kanske aldrig förstå, men har lärt mig acceptera. Frågan kom en söndagmorgon i mitten av månaden. Jag tackade glatt JA och förberedde mig för stundande ihopflyttning.

September - Herregud, bland all fram-och-tillbaka-rusande så blev jag sambo och slapp dela mig mellan tre hem. Aldrig trodde jag att man kunde skratta och skoja samtidigt som man monterar IKEA-garderober i tre timmar! Hosta, feber och snor blandades med nyfunnen trygghet i oss tre.

Oktober - Ett nytt beslut grodde fram och processen började om från början. Ekorrhjulet var igång och det var måndag hela veckan. Födelsedagspresenten blev istället sambopresenten och landade från New York. Den delades ut tre veckor för tidigt en kvart efter att jag fått den i min hand.

November - Han fyllde 25 och självklart skulle han ha en regelrätt överraskningsfest! Grattis darling, vi ska åka skidor! Var det någon som sa förkylning med feber? Igen?

December - Två sekunder för sent blev två sekunder från drömmen som gick i kras. Julen stod för dörren och jag såg fram emot högtiden med skräckblandad förtjusning. Porrlucian föddes och vi längtade alla efter tomten. Bröllopet som satte kärleken på papper manade till tårar och förkylningen var åter ett faktum. Det blev en månad med förändringar, tveksamhet och förväntan.



Well. Kanske har min kropp äntligen vant sig vid dagisbakterierna? Kanske är det ett tecken att jag börjar året dyngförkyld? Kanske ska 2009 bli ett år i hälsans tecken? I framgångens fotspår?

Jag ser det gärna så.

Jag pratade igår med två stycken spända och något överförfriskade 18-åriga tjejer som tycker de befinner sig mitt i livet. Jag berättade för dem att de har sina tio roligaste år framför sig; att det inte ens börjat ännu. Att saker sker som förändrar livet på en sekund och att det gäller att ha ögon och öron med sig hela tiden för att inte missa något. Mitt sista år som tjugonånting kommer bli mitt bästa år någonsin - det är jag helt övertygad om - det gäller bara att ta emot allt som händer.

Kommentarer
Postat av: Mamsebamse

Det later i alla fall som om 2008 har varit ett riktigt handelserikt ar, 2009 kanske blir nagot lugnare...hur eller hur (som de sager i Vimseby)!

Kram fran de nygifta.

2009-01-03 @ 16:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0