En kall vinternatt.

Anna fyller år på trettondagsafton. Kanske den bästa dagen på året att fylla år på med tanke på att den alltid följs av röd dag med ledighet oavsett när i veckan det infaller.

Klart att man ska försöka supa till det litegranna när man fyller år. Klart man ska supa till det litegranna när bästa kompisen fyller år! Varje år som vi haft möjlighet så har vi varit där ute i vimlet, jag och Anna på hennes födelsedag. Vi har blivit äldre, bytt ut ställen, vuxit ur kläder och börjat smutta på vinet tillsammans.

En kall natt i januari. Året var 1998. Anna fyllde 18 år. Själv skulle jag få vänta ytterligare två och en halv månad på mitt åldersintyg - livet var tufft och orättvist. På gammalt leg försökte vi ändå gå på krogen. Jag smet in före och pustade ut, supernervös nere på damtoaletten. Anna skulle komma in en stund senare. Dock var det så kallt ute att hon inte kunde vänta så länge, hon höll på att frysa ihjäl! Så fem minuter senare kommer en flicka till vakten och heter samma sak som flickan som nyss gick in? Skumt tyckte vakten och anade ugglor i mossen. Nere på damtoaletten sitter jag i godan ro, ännu bara 17 år, jag minns att jag bajsade. Under kanten på toadörren ser och hör jag klampande kängor utanför. Strax därpå hör jag till min fasa en dånande stämma Finns det en lång mörk tjej här inne!?! Kom genast UT! Jag skräms nästan från vettet då jag med ens förstår att det är mitt skinn han är ute efter. Jag piper till svar och får efter många spolförsök pallra mig ut till den fasansväckande vakten som blänger på mig och avkräver mig legitimation på nytt. Efter mycket läppdarr och knäskak så får vi ett ultimatum; springer vi så fort vi kan dääääääråååååt och han inte hinner ikapp så slipper vi snutanmälan.

Jag har aldrig efter den natten sprungit så fort.
Jag har aldrig efter den natten försökt visa falskleg.

Men igår fyllde Anna år, underbara underbara Anna. Grattis än en gång gumman! Och tack för alla tokiga minnen som kan hålla mig skrattande tills jag blir gammal och grå.


Kommentarer
Postat av: The Murse

Haha det här var skitkul! Det trodde jag inte om coola Pillan... skita på krogen.

Trodde bara att det var jag som kunde med det.

2009-01-06 @ 13:22:37
Postat av: P

Hahahaha! Klart jag kan skita på krogen, det kan jag överallt! Inga skrupler alls =)

2009-01-06 @ 13:27:10
URL: http://allalikaallaolika.blogg.se/
Postat av: Anna

Darling! Älskade! Sitter här och smågrinar lite för mig själv och skrattar tyst åt de tokigheter vi varit med om. Tack gumman, för allt vi delat och allt jag hoppas att vi kommer få uppleva tillsammans! Alltså, tack för att du finns i mitt liv! Älskar dig!

2009-01-06 @ 21:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0