Nej tack till Gåsen.

Idag satt jag i min bil på Lidingö. Jag avnjöt en klassiker i lunchsammanhang - Shells Caesarsallad med Bonaqua för 54 pixlar. Fastän jag är en finsmakare av rang (?) och älskar delikatesser och god mat så har jag inte ont av att äta samma sak dag ut och dag in när jag är på resande fot. Jag kan sitta i bilen och käka torr kyckling med salladsblad, det rör mig inte i ryggen.

När jag satt där i min bil och lunchade och lyssnade på musik så flanerade det förbi en del folk. Tanter och farbröder, kids, barn och morsor med barnvagn. Säg att det gick förbi sammanlagt 30 personer. Av dem var gissningsvis 25 st under 40 år, av dem var gissningsvis hälften skolungdomar ca 15 år. Av de ca 13 personerna som gissningsvis går i skolan och finansieras av sina föräldrar hade i stort sett alla Gåsjackor - Canada Goose. En vinterjacka för i runda slängar 4000 kr i handeln. Samtliga morsor med barnvagn hade dessa jackor samt även merparten av övriga som gick förbi min bil med mig käkandes torr kyckling med salladsblad.

Vi snackar kapitalism. Vi snackar statussymbol, vi snackar mycket pengar och vi snackar att de allihop såg precis likadana ut. Vi är på Lidingö - talande nog.

Jag kan inte låta bli att skänka föräldrarna en tanke. Föräldrarna som sliter för att få ihop till den för höga boendekostnaden och som grädde på moset "tvingas" till att köpa en tokdyr vinterjacka till dottern/sonen för att de inte vill att ungen ska bli utfryst, pratad om i negativa ordalag och kanske i värsta fall mobbad.

Vi lever i ett kapitalistiskt, materialistiskt samhälle - jag är själv en del av det samhället och köper alldeles för mycket kläder, smink, skor och handväskor - men då är det MINA egna pengar, som JAG själv tjänat ihop genom hårt arbete som tar min tid från annat. Men att vara en del av ett kapitalistiskt, materialistiskt samhälle och vara 14 år gammal, kanske till och med 8 år - och bära en vinterjacka värd en normal månadshyra för en 2:a i Borås - det är helt sinnessjukt.

Det får mig att undra hur vi mår egentligen. Vad är viktigt för folket på Lidingö, tja, säg halva Stockholm eftersom merparten ser exakt likadana ut när de går över övergångsställena? Vad tror de gör dem lyckligare?

Vem ska sätta ner foten i ett samhälle där kidsen riskerar utfrysning om de inte bär rätt jacka? Började det redan på min tid då de fräckaste hade blå Salomonryggor och vita Nike-skor med blå swoosh? Lades då grunden till den hets som härjar kring de omtalade jävla Gåsjackorna?

Jag blir så trött. Jag blir fruktansvärt trött.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0